مدل اعتباربخشی دارای پذیرش جهانی و بعنوان مدل ارزشیابی اختصاصی آموزش عالی در بسیاری از کشورها و تعداد زیادی از دانشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. استانداردهای اعتباربخشی برای اولین بار در کشور طی پروژه ای طبق نظر وزارت بهداشت توسط تیم تحقیقاتی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1383-1382 تدوین گردید ولی علیرغم تصویب تشکیل کمیسیون ملی اعتباربخشی در شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی کشور، فرایند اعتبار بخشی موسسه ای آغاز نگردید. در سال 1394 اعتباربخشی بعنوان یکی از بسته های تحول آموزش علوم پزشکی مصوب و پس از بازبینی مجدد و نظرخواهی کشوری  در سال 1394 تصویب و در سال 1395 در دانشگاه های کشور طی اجرای دور اول اعتباربخشی موسسه ای عملیاتی، گردید. با بهره گیری از تجارب دور اول اعتباربخشی موسسه ای، استانداردهای اعتباربخشی با حمایت مرکز تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی در سال1400-1399 بازنگری و در کمیسیون ملی اعتباربخشی، برنامه با هدف بهبود کیفیت موسسه (حفظ ارزشهای تربیتی و ارتقاء مستمر کیفیت) و تعیین میزان تبعیت از استانداردهای مصوب ملی(پاسخگویی در قبال نیازهای اجتماعی) در قالب 76 استاندارد الزامی و 18 استاندارد ترجیحی در 8 محور اصلی  با الگوی کلی خودارزیابی منسجم و مبتنی بر استانداردها توسط موسسه، بازدید از موسسه توسط تیم ارزیابی(متخصصان) و بررسی گزارشات و تصمیم گیری توسط نهاد اعتبار بخشی مصوب گردید.  

2. اجزاء مدل ارزشیابی موسسه ای

الف: نهادهای متولی ارزیابی ادواری

ب: استانداردها و ابزارهای مدون و مکتوب

ج: برنامه ی زمانی از قبل تعیین شده جهت انجام ارزشیابی

د: استفاده از نظر متخصصان

ه: تاثیر نتایج حاصل از ارزشیابی بر وضعیت دانشگاه مورد ارزیابی

3. خلاصه فرایند اعتباربخشی موسسه ای

*این فرایند با خودرازیابی شروع می گردد.

الف:تکمیل و بارگزاری فرم های خودارزیابی اخذ شده از سامانه و مستندات توسط موسسه

ب: ارسال گزارش خودارزیابی به دبیرخانه کمیسیون ملی اعتباربخشی، پس از بررسی و تایید، کلیه مستندات در اختیار تیم ارزیاب بیرونی(از قبل تعیین شده) قرار خواهد گرفت

ج: تیم ارزیاب بیرونی گزارشات و مستندات را بررسی و بمنظور تایید داده های ارائه شده در گزارش خودارزیابی موسسه مطابق با برنامه زمانبندی از پیش تعیین شده در توافق با موسسه مورد اعتباربخشی، بازدید خود را انجام می نماید. ضمن بررسی مستندات ارائه شده هنگام بازدید، با کارکنان، دانشجویان، مدیران و اعضاء هیات علمی مصاحبه می نماید.

د: گزارش ارزیابی به همراه پیشنهادات توسط تیم ارزیاب بیرونی به دبیرخانه کمیسیون ملی اعتباربخشی ارسال می گردد.

ه: تصمیم گیری در خصوص موقعیت اعتباربخشی موسسه و اعلام نتیجه به آن

4. خود ارزیابی در اعتباربخشی موسسه ای

*ارزیابی بر اساس استانداردهای ملی  با هدف اصلاح و بهبود موسسه و بصورت کمی و کیفی از نقاط قوت و محدودیتهای موسسه صورت خواهد گرفت. در مجموع پس از شناخت نقاط ضعف و ضمن بررسی وضع موجود به برنامه ریزی در خصوص فعالیتهای آتی موسسه می پردازد.خودارزیابی باید بصورت دقیق و مبتنی بر شواهد انجام گردد.

Ø محورهای اصلی استانداردهای اعتباربخشی موسه ای دانشگاه های علوم پزشکی  مصوب کمیسیون ملی اعتباربخشی 17/12/1399

شامل 8 محور اصلی به شرح ذیل:

A1: رسالت و اهداف

A2: مدیریت و رهبری

A3: منابع و امکانات

A4: کیفیت و تعالی سازمانی

A5: هیات علمی

A6: خدمات دانشجویی

A7: حوزه پژوهش، فناوری و نوآوری

A8: حوزه آموزش دانشجو

 

- معرفی کارگروه های  اعتباربخشی موسسه ای دانشکده داروسازی

 

v در حوزه های رسالت و اهداف، مدیریت و رهبری

· مسئول کارگروه:  جناب آقای دکتر بهزاد شریف مخمل زاده

· کارشناسان کارگروه با عنوان تیم دبیرخانه اعتباربخشی موسسه ای دانشکده(خانمها  مرضیه بهداروند و ناهید قربانی)

 

v در حوزه های منابع و امکانات، کیفیت و تعالی سازمانی، هیات علمی

· مسئول کارگروه : سرکار خانم مهندس سیما قربانی بیرگانی

· کارشناسان کارگروه با عنوان تیم دبیرخانه اعتباربخشی موسسه ای دانشکده(خانمها  مرضیه بهداروند و ناهید قربانی)

 

v در حوزه خدمات دانشجو

· مسئول کارگروه: سرکار خانم دکتر فرشته گل فخرآبادی

· کارشناس کارگروه: سرکار خانم لیلا نظری

 

v در حوزه پژوهش، فناوری و نوآوری

· مسئول کارگروه: سرکار خانم دکتر مریم سله چه

· کارشناس کارگروه: سرکار خانم مهندس سلماز اعتمادی

 

v در حوزه آموزش دانشجو

· مسئول کارگروه: جناب آقای دکتر عنایت اله سلیمی

· کارشناس کارگروه: سرکارخانم منا عابدینی

 

v دبیرخانه اعتباربخشی موسسه ای دانشکده داروسازی

· مسئول دبیرخانه: سرکار خانم مرضیه بهداروند

· کارشناس دبیرخانه: سرکار خانم ناهید قربانی

 

چک لیستهای اعتبار بخشی